Motorsport: Skvělá reklama nebo mrhání penězi?

... ...

Co se týká zviditelnění značky, volí automobilky nespočet různých přístupů. Naprostá většina výrobců touží po tom ukázat vlastní technologickou vyspělost v přímé konfrontaci s konkurencí, tedy v automobilových závodech. Oblastí, kde se jednotlivé automobilky utkávají, je více. Světový šampionát v rally je v posledních letech záležitostí souboje Fordu a Citroënu, které však letos poráží nový VW Polo R WRC. Pro nás jsou potěšitelné úspěchy Škody Fabia S2000. Rallycross je téměř výhradní záležitostí vozů Citroën, o to zajímavější ale pak je, když se na první místa prosadí jiná značka. Na okruzích se angažuje Seat a Chevrolet a třeba ve formuli 1 bojují o první místa jezdci, jejichž monoposty pohání motory od Ferrari, Mercedesu a Renaultu.

Kdo ale chce být na špici, musí mít peníze. Hodně peněz. Zaplatit inženýry zajišťující vývoj vozu, dát jim k práci odpovídající podmínky, něco stojí také testování a špičkoví jezdci pak chtějí plat odpovídající jejich schopnostem. Kdo má menší rozpočet, nemá šanci na úspěch, proto ze světové rally postupně vycouvali značky Mitsubishi, Hyundai, Suzuki i Subaru.

Ford jezdí všechno

Ale kdo peníze investuje, pocítí efekt. Jistě nebude náhodou, že aktuálně nejprodávanější vůz celosvětově, Ford Focus, se od roku 1999 účastnil MS v rally. Až loni byl vystřídán fiestou, která lépe splňovala nové předpisy, ale za ty roky získal mnoho vítězství. Nejlepší jezdci světa jako McRae, Sainz, Märtin, Gronholm nebo Hirvonen za volantem tohoto auta dokázali vyhrávat za jakýchkoliv podmínek. „Foky“ byl rychlý na zasněžených tratích Švédské nebo Norské rally, na cestách sluncem rozpálené Acropolis rally, pro vítězství si vůz dolétl i na Finské rally, přemožitele nenašel ani na asfaltových soutěžích.

Je jasné, že tyto úspěchy automobilka použila v reklamě a miliony řidičů po světě, kteří rally sledují, měli rozhodování, jaký vůz zvolit, o mnoho jednodušší. Podstatnými důvody jistě byla i rozšířená síť prodejců, u kterých lze sehnat náhradní díly Ford, dobrá kvalita a nijak vysoká cena těchto vozů.

Jiné značky, třeba BMW, Mercedes-Benz nebo Ferrari, se angažují ve formuli 1, kde jsou finanční nároky opravdu extrémní. Podle mnohých fanoušků je tato disciplína absolutním vrcholem, ale upřímně: kolik z běžných motoristů ví, že vozy týmu Red Bull pohání motory Renault? A kdo z nich ví, který tým používá motory Ford? Úspěch ve formuli 1 dělá reklamu celé značce, zatímco v rally vše hovoří pro konkrétní vůz. I z formule 1 ale v posledních letech spousta výrobců odešla, protože nepovažovaly průměrné výsledky za dobrou reklamu.

Motorsport: Skvělá reklama nebo mrhání penězi? (http://www.administrace.info)

Vozy Ford jsou úspěšné na závodních tratích a to je jak se zdá pro značku ta nejlepší reklama. Foto: Martin Singr

Opel jde jinou cestou

Pokud bychom měli vybrat byť pouze jednu značku, která se v motosportu nijak neangažuje a ani neangažovala, hledali bychom dlouho. Například německý Opel, kromě pár pokusů se závodními úpravami malých vozů ze svého portfolia, závodění nevyhledává. Pravda, v minulosti jezdily tyto vozy na okruzích i v rally, nicméně v poslední době se marketing automobilky ubírá jiným směrem.

Přesto se vozy Opel prodávají po celém světě a i u nás celkem dobře. Opel Mokka, Opel Adam nebo Opel Insignia jsou vozy, které nepotřebují obsáhlé představování. Když si připočteme časté slevové akce podporované reklamou v tisku, dostupné náhradní díly na Opel a preciznost typickou pro všechna německá auta, nemůžeme s výběrem tohoto vozu sáhnout vedle. Zdá se tedy, že angažovanost v motosportu přeci jen není tak nezbytná, jak by se mohlo na první pohled zdát…

Auta SUV > Motorsport: Skvělá reklama nebo mrhání penězi?

Informace o terénních a SUV autech na auta-suv.cz jsou aktuální pro rok 2018.

Terms of Use, Reklama, auta-suv.cz

RSS